آموزش و اخبار جدید بیتکوین و ارزهای دیجیتال

 

 

بیتکوین چیست

بیتکوین چیست

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات گسترده در سطح بین المللی و و روند رو به رشد تجارت بین الملل و تجارت الکترونیک نیاز به روش های آسان برای پرداخت وجه معاملات کاملا محسوس می باشد. بنابراین امروزه نیاز به پولی داریم که بین المللی ، دیجیتال ، با ارزش ، قابل تبدیل ، معتبر و ... باشد. آشنایی با بیت کوین بیت کوین یک ارز دیجیتال معتبر ، قابل تبدیل پر طرفدار ، امن و با ارزش در دنیای امروز است بطوری که طی چند سال اخیر رشد بسیار زیادی به لحاظ ارزش ، مراجع قابل پذیرش و استفاده کنندگان و ... داشته است.به عنوان مثال ارزش هر 1 بیت کوین در سال 2012 تنها 7 $و در سال 2014 به 820 $افزایش داشته و طی یکسال گذشته با روند رو به افزایش پذیرش آن و استفاده از آن به بالای 10000 $رسیده است و پش بینی ها حاکی از رسیدن به رقم 000,000,1 $ به ازی هر 1 بیت کوین است.

بیت‌کوین دقیقا چیست؟

بیت‌کوین نوعی پول دیجیتال است که بصورت الکترونیک ساخته و نگهداری می‌شود. هیچکس بیت‌کوین (Bitcoin) را کنترل نمی‌کند و مانند اسکناس پرینت نمی‌شود بلکه بیت‌کوین توسط افرادی در سرتاسر دنیا با استفاده از نرم‌افزارهایی که عملیات ریاضی را از طریق سرورهای قدرتمند حل می‌کنند ایجاد (استخراج) می‌شود.بیت‌کوین اولین نمونه از پول‌های در حال رشدی است که به آن (cryptocurrency) می‌گویند، در این مطلب از سایت بورسینس به بررسی بیتکوین می پردازیم.

چه چیزی بیت‌کوین را از ارزهای معمولی متمایز می‌کند؟

از بیت‌کوین می‌توان برای خرید الکترونیک استفاده کرد. در این مواقع بیت‌کوین مانند پول عادی عمل می‌کند با این تفاوت که با آن بصورت دیجیتالی معامله می‌شود.

در هر حال، مشخصه اصلی بیت‌کوین و مهمترین چیزی که آنرا از پول معمولی متفاوت می‌کند این است که است بیت‌کوین هیچ مرکزی ندارد (غیرمتمرکز است)
هیچ موسسه یا شرکت خاصی شبکه بیت‌کوین را کنترل نمی‌کند. این مورد باعث آسودگی برخی افراد می‌شود چون دیگر هیچ بانک بزرگی نمی‌تواند پول آنها را کنترل کند.

چه کسی بیت‌کوین را ایجاد کرد؟

یک برنامه نویس نرم‌افزار به اسم ساتوشی ناکاموتو بیت‌کوین که یک سیستم پرداخت الکترونیک برپایه ریاضیات بود را مطرح کرد. این ایده برای ارائه ارزی بود که مستقل از هر مرجع باشد، بصورت الکترونیک و تقریبا منتقل شود و دارای کارمزد تراکنش پایین باشد.

چه کسی بیت‌کوین را چاپ می‌کند؟

هیچ‌کس. بیت‌کوین یک ارز معمولی نیست. این ارز توسط بانک‌های مرکزی با قوانین خاص، روش‌های غیرقابل توصیف و بصورت فیزیکی چاپ و ایجاد نمی‌شود. آن بانک‌ها می‌توانند برای پرداخت بدهی‌هایشان پول بیشتری چاپ کنند و ارزش ارز موردنظر را پایین بیاورند.

در حالیکه بیت‌کوین بصورت دیجیتالی و توسط مردم ایجاد می‌شود و هرکس می‌تواند به جمع ایجادکنندگان بیت‌کوین (ماینرها یا استخراج‌کنندگان) بپیوندد. بین‌کوین با استفاده از سرورهای پرقدرت پخش شده در شبکه استخراج می‌شود.

این شبکه همچنین تراکنش‌ها را پردازش می‌کند و به این ترتیب به طور موثری بیت‌کوین را به یک شبکه پرداخت مستقل تبدیل می‌کند.

پس می‌توانیم بطور نامحدود بیت‌کوین استخراج کنیم؟

خیر! پروتکل بیت‌کوین (قوانینی که باعث می‌شود بیت‌کوین کار کند) می‌گوید که فقط 21 میلیون بیت‌کوین می‌تواند توسط استخراج‌کننده‌ها ایجاد شود.
البته این تعداد بیت‌کوین می‌تواند در بخش‌های کوچکتری تقسیم شود (بطور مثال کوچکترین مقدار بیت‌کوین قابل تقسیم، 1 ساتوشی می‌باشد که برابر با 0.00000001 بیت‌کوین است)

بیت‌کوین بر پایه چیست؟

پول‌های معمولی در دنیای واقعی براساس طلا یا نقره هستند. بصورت تئوری، شما می‌دانید که اگر برفرض، 5 هزارتومان در بانک قرار دهید، به اندازه همان مقدار می‌توانید طلا دریافت کنید (البته در عمل اینکار مقدور نیست) اما بیت‌کوین براساس طلا نیست؛ بلکه براساس ریاضیات است.

در سرتاسر دنیا، افراد از نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنند که از فرمول‌های ریاضیات برای ایجاد بیت‌کوین پیروی می‌کنند. این فرمول‌های ریاضی برای همه قابل دسترس است و همه می‌توانند آنرا بررسی کنند.

همینطور نرم‌افزار موردنظر نیز متن‌باز (اوپن سورس) است، بنابراین همه می‌توانند نگاهی به آن بیندازند و مطمئن شوند که نرم‌افزار کاری که باید را انجام می‌دهد.

ویژگی‌های اصلی بیت‌کوین چیست؟

بیت‌کوین چندین ویژگی مهم دارد که آنرا از پول‌هایی که دولت‌ها آنرا پشتیبانی می‌کنند جدا می‌سازد.

 10 دلیل خوب به شما می‌دهیم تا بدانید چرا بیت‌کوین و ارزهای مجازی ارزش توجه را دارند.

1 – بیتکوین بدون مرکز و غیرمتمرکز است

شبکه بیت‌کوین توسط هیچ مرکز معتبری کنترل نمی‌شود. هر دستگاهی که بیت‌کوین استخراج می‌کند و تراکنش‌ها را پردازش می‌نماید قسمتی از شبکه بیت‌کوین را تشکیل می‌دهد و این کامپیوترها و سرورها با هم کار می‌کنند.
پس هیچ مرکز باقدرتی نمی‌تواند قوانین پولی را سرهم‌بندی کند و باعث بحران شود. یا اینکه نمی‌تواند بیت‌کوین افراد از از آنها بگیرد (مانند بانک مرکزی اروپا که این تصمیم را در قبرس در اوایل 2013 گرفت)
اگر هم قسمتی از شبکه بیت‌کوین به هردلیلی آفلاین شود یا از کار بیفتد، پول همچنان به جریان خود ادامه می‌دهد.

2 – شروع کار با آن ساده است

بانک‌ها در دنیا شما را مجبور می‌کنند با کاغذبازی و تشریفات قانونی یک حساب بانکی باز کنید و باید حتی کارهای اضافه دیگری هم انجام دهید. در حالیکه شما می‌توانید در کمتر از 1 دقیقه، بدون پرسش و بدون و هیچ کارمزد و هزینه‌ای یک حساب بیت‌کوین باز کنید.

3 – نامحسوس است

خب، برخی از افراد می‌توانند چندین حساب بیت‌کوین داشته باشید و این حساب‌ها هیچ نام، آدرس و سایر اطلاعات شخصی ندارند.

برخی اوقات ما نمی‌خواهیم افراد بدانند ما چه چیزی خریداری کردیم. بیت‌کوین نسبتا یک ارز محرمانه است اما از طرف دیگر شفاف است و همه می‌دانند تراکنش‌های یک آدرس بیت‌کوین خاص، چقدر بوده است و می‌دانند تراکنش‌ها از کجا آمده و به کجا ارسال شده است.

این در حالی است که برخلاف بانک‌داری سنتی، هیچکس نمی‌داند چه‌کسی صاحب این حساب بیت‌کوین است. مانند این است که یک کیف شفاف از پلاستیک داشته باشید که صاحب آن مشخص نیست. همه می‌توانند داخل آنرا ببینند اما کسی نمی‌داند صاحب کیف چه کسی‌ است.

البته بهتر است این نکته را بگوییم، افرادی که از بیت‌کوین بطور نابخردانه استفاده می‌کنند (مثلا همیشه از یک حساب بیت‌کوین استفاده می‌کنند یا موجودی چندین حساب را به یک حساب منتقل می‌نمایند) این ریسک را می‌کنند که بصورت آنلاین شناسایی شوند.

4 – کاملا شفاف است

شبکه بیت‌کوین جزییات تک‌تک تراکنش‌هایی که در ابتدا در شبکه انجام شده است را در یک دفترکل به نام بلاک چین (Blockchain) نگهداری می‌کند. اگر شما یک حساب بیت‌کوین عمومی داشته باشید، همه می‌توانند بگویند چند بیت‌کوین در آن آدرس نگهداری می‌شود. فقط اینکه آنها نمی‌توانند صاحب آنرا تشخیص دهند.

اقداماتی وجود دارد که افراد می‌توانند با انجام آن، فعالیت‌های خود در شبکه بیت‌کوین را مبهم و ناشناخته کنند. مانند اینکه مرتبا از یک حساب بیت‌کوین استفاده ننمایند و یا اینکه تعداد زیادی بیت‌کوین به یک حساب انتقال ندهند.

5 – کارمزد تراکنش‌ها ناچیز است

بانک شما ممکن است برای انتقال بین‌المللی پول، مقدار زیادی از شما کارمزد دریافت کند اما بیت‌کوین اینطور نیست.

ممکن است بگویید خب من روشی را می‌دانم که با آن می‌شود بصورت لحظه‌ای پول را به هرجای دنیا انتقال داد. خب این خیلی خوب است اما اینرا فراموش کردید که شما باید مقدار زیادی کارمزد و حتی بیشتر برای انتقال فوری پول بپردازید.
اما کارمزد تراکنش‌های بیت‌کوین بسیار پایین است.

6 – سریع است

شما می‌توانید پول را به هرجایی ارسال کنید و فقط چنددقیقه طول می‌کند تا بیت‌کوین به دست گیرنده برسد. اینکار به محض اینکه شبکه، این انتقال را پردازش کرد انجام می‌شود.

زمانی که شما مبلغی پول بصورت بین‌المللی انتقال می‌دهید، معمولا مدتی طول می‌کشد تا پول به مقصد برسد چون آنها نمی‌توانند اعتماد کنند که پول واقعا در دسترس است. اما تراکنش‌های بیت‌کوین در هر حال خیلی سریعتر از روش‌های فیزیکی است.

اگر تراکنش‌ها بدون تاییدیه باشد، می‌تواند بصورت لحظه‌ای انجام شود این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که فروشنده ریسک پذیرش تراکنشی که هنوز توسط blockchain بیت‌کوین تایید نشده را قبول کند. یا اینکه اگر فروشنده نیاز داشته باشد که تراکنش تایید شد، ممکن است انتقال حدودا 10 دقیقه طول بکشد.

7 – قابل برگشت نیست

زمانی که شما بیت‌کوین را ارسال کردید، هیچ راهی برای برگشت آن نیست مگر اینکه دریافت کننده آنرا به شما برگرداند. چون برخی از استفاده کنندگان از کارت اعتباری، پس از خرید، مبلغ واریز شده با استفاده از کلاهبرداری به حساب خودشان برمیگردانند.

8 – بیت‌کوین تورمی نیست

مشکل ارزهای سنتی این است که دولت می‌تواند تا جایی که بخواهد آنرا چاپ و ارائه کند و معمولا هم همینکار را انجام می‌دهند. اگر بر فرض دلار کافی برای پرداخت بدهی‌ها وجود نداشته باشد، آنوقت فدرال رزرو به سادگی می‌تواند پول بیشتری چاپ کند. اگر وضع اقتصاد نابسامان باشد، دولت می‌تواند پول‌های تازه چاپ شده را به اقتصاد تزریق کند. اینکار باعث کاهش ارزش ارز موردنظر می‌شود.

اگر شما بطور ناگهانی، دلار در چرخش را دوبرابر کنید، به این معنی خواهد بود که به ازای هر یک دلار سابق، دو دلار وجود دارد. کسی که قبلا یک شکلات را به قیمت 1 دلار می‌فروخت، مجبور خواهد بود تا قیمت را دوبرابر کند تا بتواند ارزش سابق را بدست آورد، زیرا 1 دلار نصف ارزش قبلی خود را دارد.

به این اتفاق تورم می‌گویند که باعث افزایش قیمت کالاها و محصولات می‌شود. مهار تورم می‌تواند بسیار مشکل شود و قدرت خرید مردم را کاهش دهد.
بیت‌کوین طوری طراحی شده که حداکثر 21 میلیون از آن وجود داشته باشد. بنابراین پس از اینکه 21 میلیون بیت‌کوین با مشخصات اصلی استخراج شد، تعداد بیت‌کوین‌ها افزایش نخواهد یافت و مشکل تورم نیز نخواهد داشت. در حقیقت، کاهش قیمت‌ها در دنیایی مانند دنیای بیت‌کوین رخ می‌دهد.

9 – نیاز نیست به کسی اعتماد کنید

در سیستم بانکی معمولی، شما مجبورید به افرادی اعتماد کنید تا پول شما را اداره کنند. مجبورید به بانک اعتماد کنید، برای مثال ممکن است به یک سیستم پرداخت واسطه نیاز داشته باشید که در اینصورت باید به آن سیستم پرداخت نیز اعتماد کنید. همچنین این شرکت‌ها از شما اطلاعاتی حساس و مهم درخواست می‌کنند.
اما بیت‌کوین به دلیل اینکه هیچ مرکزی ندارد (غیرمتمرکز است) نیازی نیست برای استفاده از آن به کسی اعتماد کنید. زمانی که شما یک تراکنش را ارسال می‌کنید، بصورت دیجیتالی امضا و امن می‌شود.
یک استخراج‌کننده ناشناس آنرا بازبینی می‌کند و آنوقت است که تراکنش تکمیل شده است.
فروشنده نیاز نیست حتی بداند شما چه کسی هستید، مگر اینکه خودتان تعیین کنید به آنها بگویید.

10 – شما صاحب اصلی آن هستید

هیچ سیستم پرداخت الکترونیکی وجود ندارد که صاحب آن شخص دیگری نباشد. برای مثال پی پال؛ اگر به هردلیلی کمپانی تعیین کند که از حساب‌تان سوءاستفاده کرده‌اید، قدرت آنرا دارد که بدون اطلاع دادن به شما همه موجودی حساب‌تان را مسدود کند. آنگاه شما باید کارهای لازم برای شفاف سازی را انجام دهید تا بتوانید به حساب پی پال و پول خود دسترسی داشته باشید.
با بیت‌کوین، شما صاحب کلید محرمانه و سایر مشخصات هستید که باعث ایجاد یک آدرس بیت‌کوین (حساب) می‌شود. هیچکس نمی‌تواند این مشخصات را از شما بگیرد (مگر اینکه خودتان آنرا گم کنید یا اینکه آنرا در سرویسی نامناسب نگهداری کنید که آنرا از دست بدهند)

قیمت فعلی بیت‌کوین چقدر است؟

به دلیل نوسان زیادی که بیت‌کوین داراست، بهترین جا برای بررسی قیمت فوری بیت‌کوین، سایت‌هایی هستند که از آنجا بیت‌کوین را خریداری کرده‌اید. دانستن قیمت بیتکوین یک‌چیز است و موضوع دیگر این است که این قیمت در آینده به کدام سمت خواهد رفت.

بیت‌کوین چگونه ارسال و دریافت می‌شود؟

در این بخش به این می‌پردازیم که وقتی بیت‌کوین را خرج می‌کنیم یا برای کسی می‌فرستیم، تراکنش چگونه اتفاق می‌افتد؟

تراکنش‌های بیت‌کوین از طریق کیف‌ پول بیت‌کوین به کیف‌ پولی دیگر انتقال داده می‌شوند و برای امنیت، به صورت دیجیتالی امضا می‌شوند. همه افراد در شبکه بیت‌کوین از این تراکنش مطلع می‌گردند و تاریخچه تراکنش می‌تواند تا منبع و جایی که بیت‌کوین تولید شده ردیابی شود.

فقط سوابق تراکنش بیت‌کوین باقی میماند

چیز جالب درباره بیت‌کوین این است که بیت‌کوین هیچ‌جا وجود ندارد، حتی روی یک هارد. وقتی گفته می‌شود شخصی ۱ بیت‌کوین دارد، به یک آدرس خاص بیت‌کوین نگاه می‌کنیم تا بیت‌کوین را در آن ببینیم، اما هیچ بیت‌کوینی بصورت دیجیتال در آن نیست. شما نمی‌توانید به یک شی فیزیکی یا حتی یک فایل اشاره کنید و بگویید “این یک بیت‌کوین است”.

به جای این، فقط سوابق تراکنش‌ها هستند که وجود دارند، با موجودی‌شان که کاهش یا افزایش یافته است. با خرید بیت‌کوین از شخص دیگر یا هر تراکنشی که انجام می‌شود، اطلاعات در یک دفتر کل عمومی به نام بلاک‌چین (زنجیره بلوکی) نگهداری می‌شود. اگر میخواهید موجودی هر آدرس (کیف پول بیت‌کوین) را بدانید، این اطلاعات در آدرس آن ذخیره نشده؛ شما باید با نگاه کردن به بلاک‌پین، آن آدرس را دوباره‌سازی کنید.

تراکنش بیت‌کوین شبیه چیست؟

اگر مهسا کمی بیت‌کوین به کیوان بفرستد، این تراکنش ۳ قسمت از اطلاعات را دارا خواهد بود:

– یک ورودی. این سابقه‌ای است که نشان می‌دهد کدام آدرس بیت‌کوین، برای ارسال بیت‌کوین به کیوان استفاده شده است .
– یک مقدار. این همان مقدار بیت‌کوین است که مهسا به کیوان می‌فرستد.
– یک خروجی. این، آدرس بیت‌کوین کیوان است.

چگونه ارسال می‌شود؟

برای ارسال بیت‌کوین، شما به دو چیز نیاز دارید: یک آدرس بیت‌کوین و یک کلید اختصاصی. آدرس بیت‌کوین بصورت تصادفی ایجاد می‌شود و ترکیبی از اعداد و حروف است. کلید اختصاصی نیز ترتیبی از حروف و اعداد دیگر است که برخلاف آدرس کیف پول شما، بصورت محرمانه نگهداری می‌شود.

آدرس بیت‌کوین خودتان مانند یک گاو صندوق با درب شیشه‌ای است. همه می‌بینند چه چیزی داخل گاو صندوق است (مقدار بیت‌کوین) اما فقط با کلید اختصاصی می‌توان آنرا باز کند تا چیزی را از آن برداشت یا چیزی به آن اضافه کند.

وقتی مهسا میخواهد به کیوان بیت‌کوین بفرستد، از کلید اختصاصی خودش برای امضای یک پیام همراه با ورودی (منبع تراکنش‌های بیت‌کوین)، مقدار و خروجی استفاده می‌کند. سپس مهسا بیت‌کوین را از کیف پول خود به یک شبکه بیت‌کوین گسترده‌تر ارسال می‌کند. از آنجا، استخراج‌کنندگان بیت‌کوین، تراکنش را تایید می‌کنند، آنرا در یک بلوک تراکنش قرار می‌دهند و در نهایت آنرا حل می‌کنند.

چرا گاهی اوقات باید منتظر بمانیم تا تراکنش انجام شود؟

زیرا تراکنش شما باید توسط استخراج‌کنندگان بیت‌کوین تایید شود، گاهی اوقات مجبور می‌شوید تا آنها کار استخراج را به پایان رسانند. پروتکل بیت‌کوین طوری است که هر بلاک، حدودا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا استخراج شود. برخی فروشندگان ممکن است شما را مجبور کنند تا زمانی که بلاک فعلی تایید شود منتظر بمانید، به این معنی که شاید نیاز باشد یک فنجان قهوه بخورید و پس از مدتی برگردید تا بتوانید از محصولات آنلاین یا خدماتی که با بیت‌کوین خریده‌اید استفاده کنید.

در سمت دیگر، برخی فروشندگان شما را مجبور نمی‌کنند تا زمان تایید تراکنش منتظر بمانید. آنها فرض را بر این می‌گیرند که قبل از تایید شدن تراکنش، شما تلاش نخواهید کرد بیت‌کوین را در جای دیگری خرج کنید. این معمولا برای تراکنش‌هایی با ارزش کم اتفاق می‌افتد، زیرا ریسک کلاهبرداری پایین است.

اگر مقدار ورودی و خروجی با هم یکسان نشد چه اتفاقی می‌افتد؟

به خاطر اینکه بیت‌کوین به عنوان سوابقی از تراکنش‌ها وجود دارد، احتمال این هست که با تراکنش‌های مختلف بسیاری که مرتبط با یک کیف پول بیت‌کوین است مواجه شوید. مثلا مهسا ۲ بیت‌کوین، علی ۳ بیت‌کوین و حسین ۱ بیت‌کوین به کیوان می‌فرستند و این تراکنش‌ها جداگانه در زمان‌های جداگانه ارسال می‌شوند.

اینها بصورت خودکار و به عنوان یک فایل که شامل ۶ بیتکوین است در حساب مهسا قرار نمی‌گیرند، بلکه آنها به عنوان سابقه ۳ تراکنش جداگانه مشخص می‌شوند.

احتمال این وجود دارد که کیوان بعدا بخواهد به یک نفر دیگر با نام شهرزاد بیت‌کوین بفرستد و این مقدار بیت‌کوین دقیقا به همان مقدار تراکنش‌های قبلی نباشد. فرض کنید کیوان قصد دارد ۱٫۵ بیت‌کوین به شهرزاد بفرستد. اما مشکل اینجاست هیچکدام از تراکنش‌هایی که کیوان در آدرس بیت‌کوین خود دارد به این مقدار نیست و هیچکدام از تراکنش‌ها را اگر جمع کنیم به این مقدار نمی‌رسد. تکلیف چیست؟ کیوان نمی‌تواند یک تراکنش را به مقادیر کوچکتر تقسیم کند و فقط می‌تواند خروجی کامل یک تراکنش را خرج کند.

پس کیوان ۲ بیت‌کوینی را که از مهسا گرفته به شهرزاد می‌فرستند. مهسا ورودی است و شهرزاد خروجی. اما مقدار موردنیاز فقط ۱٫۵ بیت‌کوین است و کیوان فقط همین مقدار را می‌خواهد خرج کند. بنابراین کیف پول او بصورت اتوماتیک ۲ خروجی برای کیوان ایجاد می‌کند: ۱٫۵ بیت‌کوین به شهرزاد و ۰٫۵ بیت‌کوین به آدرس جدید ارسال می‌شود. این آدرس جدید برای کیوان ایجاد شده تا مقدار باقیمانده از ۲ بیت‌کوین (یعنی ۰٫۵ بیت‌کوین) را نگهداری کند.

کارمزد انتقال بیت‌کوین چقدر است؟ آیا کارمزدی برای انتقال بیت‌کوین وجود دارد؟

کارمزد ناچیزی برای انتقال بیتکوین وجود دارد که البته متغیر است، میزان کارمزد انتقال براساس فاکتورهای متعددی محاسبه می‌شود. برخی از کیف پول‌ها به شما اجازه می‌دهند کارمزد انتقال را بصورت دستی وارد کنید. هر بخشی از بیت‌کوین که توسط دریافت‌کننده برداشته نشود یا به عنوان مابقی برگردانده شود به عنوان کارمزد تراکنش در نظر گرفته می‌شود.

این مقدار سپس به عنوان یک پاداش اضافی، به استخراج‌کننده‌ خوش‌شانسی می‌رسد که بلوک تراکنش را حل می‌کند.

در ادامه همین مطلب که آموزش کیف پول بیت کوین را قرار داده‌ایم نشان می‌دهیم چگونه کمترین کارمزد را پرداخت کنید.

رسید ارسال بیت‌کوین را می‌توان دریافت کرد؟

بیت‌کوین با هدف ارائه رسید طراحی نشده است. گرچه در آینده تغییراتی ایجاد می‌شود که اصلاحاتی برای کاربرپسند بودن بیت‌کوین در پی خواهد داشت. الان سیستم‌های پرداختی مانند Bitpay ویژگی‌های اختصاصی ارائه می‌دهند که معمولا در کیف ‌‌پول‌های ساده وجود ندارد، مانند رسید و صفحه تایید سفارش که ارائه می‌دهند.

اگر بخواهم فقط مقدار کمی بیت‌کوین ارسال کنم تکلیف چیست؟

تراکنش‌های بیت‌کوین قابل تقسیم هستند. یک ساتوشی صدمیلیونم بیت‌کوین است و می‌توان یک تراکنش به کوچکی ۵۴۳۰ ساتوشی در شبکه بیت‌کوین ارسال کرد.


بنابراین هم اکنون بهترین فرصت برای جمع آوری بیتکوین میباشد البته آن هم به صورت کاملا رایگان.در این وبلاگ به شما نحوه جمع آوری رایگان بیکوین آموزش داده میشود و شما میتوانید به صورت رایگان شروع به جمع اوری بیتکوین نمایید و درآینده ای نزدیک با افزایش قیمت بیتکوین ،میتوانید به سود قابل توجهی دست پیدا کنید. با ادامه مطلب همراه ما باشید و مطالب را به دقت مطالعه کنید زیر شما جز معدود نفراتی هستید که هم اکنون با این ارز دیجیتال آشنا میشوید

اگر می خواهید در مورد بیت کوین و این که به طور کلی بیت کوین چیست، بدانید تا آخر این مطلب با با همراه باشید. اکثر افراد فکر می کنند بیت کوین کاملا غیر قابل درک هست ، اما این سیستم پیچیده یک تعریف خیلی ساده دارد . بیت کوین پول نقد اینترنتی است این پول کاملا دیجیتال است، که تحولی بزرگ در سیستم پرداخت الکترونیکی به وجود آورد . بیت کوین bitcoin یک پول بی پشتوانه است و نوآوری بیت کوین این بوده که این ایده ی ساده را به یک واقعیت در دنیای کسب و کار اینترنتی و اقتصادی جهان تبدیل کند . هیچ کدام از کشور ها بیت کوین را به رسمیت نشناخته و آن ها به کالا مانند بودن بیت کوین تاکید دارند .

شاید کسانی که برای اولین بار با بیت کوین آشنا شوند ، برایشان درک این ارز بسیار سخت میباشد (همانطور که برای ما نیز اینگونه بود) و سوالات بسیاری درباره این ارز از قبیل : بیت کوین چیست؟واقعا بیت کوین چه میتواند باشد؟ بیت کوین از کجا آمده است؟ چه کسی و یا چه کشوری آن را طراحی و ساخته است؟ bitcoin به وسیله چه چیزی ساخته میشود و یا چه کس و یا نهادی آن را تولید میکند؟ آیا بیت کوین یک ارز مجازی است و یا اینکه کاملا واقعی و قابل لمس میباشد؟ منظور از استخراج بیت کوین چیست ؟ چه راههای برای استخراج و تولید بیت کوین وجود دارد؟ و سوالاتی شبیه به این سوالات... در این صفحه تا حدود بیت کوین و استخراج آن به صورت مختصر و با زبانی بسیار ساده و بدون بحث تخصصی بیتکوین آموزش داده شده است. ضمنا با کلیک بر روی لینک ها میتوانید صفحاتی را باز کنید که حاوی توضیحات بیشتر و یا آموزش افتتاح حساب و آشنایی با سرورهای استخراج باشد

بیت‌کوین چیست؟ بیت کوین یک شبکه توافقی است که یک سیستم پرداخت جدید و یک نوع پول کاملاً یجیتال را بوجود آورده است. این اولین شبکه پرداخت نقطه به نقطه تمرکز زدایی شده است که توسط کاربرانش بدون هیچگونه اختیار مرکزی و یا واسطه ای، نیرومند شده است. از نقطه نظر یک کاربر، بیت کوین بسیار شبیه پول نقد اینترنتی است. بیت کوین همچنین می تواند به عنوان مهمترین سیستم دفترداری با سه ورودی موجود بشمار آید.

سازنده بیت‌کوین کیست؟بیت کوین اولین پیاده سازی یک مفهوم به نام “ارز سری” است که اولین بار در سال ۱۹۹۸ توسط وِی دای در فهرست ایمیل سایبر بانک ها، توصیف شده بود و بیان میکرد که این مفهوم، نوع جدیدی از پول است که برای کنترل تولید و تراکنشهای روی آن، بجای یک مرجع مرکزی، از رمزنگاری استفاده شده است. مشخصات اولین بیت کوین و اثبات مفهوم در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو در یک فهرست ایمیل رمزنگاری شده منتشر گردید. ساتوشی بدون آنکه چیز زیادی از خودش فاش سازد، پروژه را به اواخر سال ۲۰۱۰ موکول کرد. از آن موقع این جامعه بطور نمایی با توسعه دهندگان بسیاری که روی بیت کوین کار می کنند، رشد کرده است گمنامی ساتوشی اغلب باعث نگرانی های ناموجهی می شود که بسیاری از آنها به فهم نادرست از طبیعت متن باز بیت کوین بر می گردد. پروتکل بیت کوین و نرم افزار بصورت باز منتشر شده است و هر توسعه دهنده ای در هر کجای گیتی می تواند کد آنرا بازبینی کرده و یا نسخه تغییر یافته نرم افزار بیت کوین مخصوص خودش را بسازد. تاثیر ساتوشی نیز مانند توسعه دهندگان کنونی، محدود به تغییراتی بود که از دیگران اقتباس می کرد و بنابراین بیت کوین را کنترل نمی کرد. امروزه هویت مخترع بیت کوین به خودی خود احتمالاً مانند هویت شخصی است که کاغذ را اختراع کرده بود.

چه کسی شبکه‌ی بیت‌کوین را کنترل می‌کند؟ هیچکس مالک شبکه بیت کوین نیست، درست همانطور که هیچکس صاحب تکنولوژی ای که در ورای ایمیل است، نیست. این کاربران بیت کوین در سراسر جهان هستند که آنرا کنترل می کنند. توسعه دهندگان بیت کوین اگرچه نرم افزار آن را بهبود می بخشند ولی نمی توانند تغییری را بر پروتکل بیت کوین تحمیل کنند،، چرا که هر کاربری آزاد است که نرم افزار خود و نسخه ای که خود می پسندد را استفاده کند. تمامی کاربران، برای اینکه با یکدیگر سازگار بمانند باید از نرم افزاری استفاده کنند که از همان قواعد پیروی می کند. بیت کوین تنها بشرط اجماع کامل بین تمامی کاربران، می تواند بدرستی کار کند. بنابراین تمامی کاربران و توسعه دهندگان انگیزه قوی برای حفظ این اجماع را خواهند داشت.

بیت‌کوین چگونه کار می‌کند؟ از دید کاربر، بیت کوین چیزی بیش از یک اَپ روی گوشی تلفن همراه و یا یک برنامه کامپیوتری که یک کیف پول بیت کوینی شخصی برایش تهیه کرده و به کاربر اجازه می دهد تا با آن به ارسال یا دریافت بیت کوینها بپردازد، نیست. برای بیشتر کاربران، روش کار بیت کوین در همین حد است. در پشت این پرده، شبکه بیت کوین یک دفتر کل عمومی به نام “زنجیره بلاک” را به اشتراک گذاشته است. این دفتر کل شامل تمامی تراکنشهایی است که تا کنون پردازش شده است و به کامپیوتر کاربر اجازه می دهد تا درستی هر تراکنش را بیازماید. اعتبار هر تراکنش به وسیله امضای دیجیتالی مربوط به آدرس های ارسال، محافظت میشود و به همه کاربران اجازه میدهد تا بر ارسال بیت کوینها از آدرسهای بیت کوینی خود، کنترل کامل داشته باشند. افزون بر این، هر کسی می تواند تراکنشها را با استفاده از توان محاسباتی سخت افزاری که ویژه این کار است، پردازش کرده و برای این سرویس، بیت کوینهایی را هم به عنوان جایزه بدست آورد. به اینکار اصطلاحاً “استخراج” می گویند.

آیا مردم واقعاً از بیت‌کوین استفاده می‌کنند؟ بله. تعداد روزافزونی از کسب و کارها و افراد از بیت کوین استفاده می کنند. این کسب و کارها ممکن است کسب وکارهایی بصورت رو در رو با مشتری باشد، مانند رستورانها ، آپارتمانها، دفاتر حقوقی و یا سرویسهای آنلاین مانند Namecheap، WordPress، Reddit و یا Flattr. بیت کوین اگرچه پدیده ای نسبتاً جدید بشمار می آید، اما به سرعت رو به رشد است. در پایان آگست ۲۰۱۳، ارزش تمامی بیت کوینهای در گردش بالغ بر ۱.۵۵ میلیارد دلار امریکا بود و ارزش بیت کوینهایی که روزانه مبادله می شد، به میلیونها دلار می رسید. 

چگونه کسی می تواند بیت‌کوین بدست آورد؟ در صورت پرداخت وجه برای کالا یا خدمات خرید آن از صرافی بیت کوین مبادله بیت کوینها با کسی در نزدیکی خود بدست آوردن بیت کوین از راهاستخراجرقابتی اگرچه ممکن است افرادی باشند که بخواهند بیت کوینها را در برابر کارت اعتباری یا پرداخت پی پال بفروشند، ولی بیشتر صرافی ها اجازه پرداخت با این روشها را نمی دهند. به این دلیل که در مواردی، کسی بیت کوینهایی را با پی پال خریده و سپس از جانب خود آن تراکنش را برگشت داده است. معمولاً به این گونه موارد، پرداخت برگشتی می گویند

پرداخت بیت کوین، چقدر دشوار است؟ پرداخت به وسیله بیت کوین، آسانتر از خرید توسط کردیت کارت یا دبیت کارت است و می تواند بدون استفاده از یک حساب تجاری دریافت شود. پرداخت ها از طریق یک برنامه کاربردی کیف پول، چه روی کامپیوتر و چه روی گوشی تلفن هوشمند شما با وارد کردن آدرس گیرنده، مقدار وجه پرداختی و فشردن دکمه ارسال، انجام می شود. بسیاری از کیف پول ها می توانند با اسکن کردن یک کد QR و یا با استفاده از تکنولوژی NFC و تماس دادن دو گوشی تلفن با هم، آدرس گیرنده را آسانتر وارد نمایند. 

مزایای بیت‌کوین چیست؟

آزادی پرداخت وجه–هر موقع از شبانه روز و در هر کجای جهان که باشید، ارسال و دریافت فوری هر مبلغ از بیت کوین امکانپذیر است. هیچ روزی تعطیل نیست. هیچ حد و مرزی در کار نیست. هیچ محدودیتی اعمال نخواهد شد. بیت کوین به کاربرانش اجازه می دهد بر پول خود کنترل کامل داشته باشند.

کارمزد های بسیار اندک–در حال حاضر پردازش پرداخت وجه با بیت کوین، بصورت بدون کارمزد و یا با کارمزدی بسیار اندک، انجام می گیرد. کاربران می توانند برای پردازش سریعتر تراکنش خود، کارمزد پرداخت نمایند که در نتیجه تاییدیه تراکنش را سریعتر از شبکه دریافت خواهند کرد. علاوه بر این، پردازشگرهای تجاری هم هستند که سوداگران را در پردازش تراکنش ها، تبدیل بیت کوینها به یک ارز بدون پشتوانه و واریز مبالغ بطور مستقیم و روزانه به حساب بانکی آنها، یاری دهند. چون این تراکنشها بر مبنای بیت کوین است، کارمزدهایی به مراتب کمتر از کارمزدهای شبکه کارت اعتباری یا پی پال، از آنها خواسته خواهد شد.

ریسک کمتر برای سوداگران–تراکنشهای بیت کوین امن و برگشت ناپذیر بوده و حاوی اطلاعات شخصی و یا حساس مشتریان نیست. به همین دلیل از سوداگران در برابر ضررهای ناشی از کلاهبرداری یا پرداختهای برگشتی جعلی محافظت می کند و نیازی هم به پیروی از PCI نیست. سوداگران می توانند بسادگی به بازارهای جدیدی قدم بگذارند که هیچ کارت اعتباری در آن در دسترس نباشد و یا نرخ کلاهبرداری به شکل غیرقابل قبولی بالا باشد. دستاوردهای خالص آن عبارتست از: کارمزد کمتر، بازارهای بزرگتر و هزینه های مدیریت کمتر.

امنیت و کنترل–کاربران بیت کوین بر تراکنشهای خود کنترل کامل دارند. غیرممکن است که بتوان معامله کنندگان را مجبور کرد؛ مانند آنچه در روشهای دیگر پرداخت گاهی پیش می آید، مبالغی ناخواسته و یا از پیش اعلام نشده را بپردازند. پرداختهای بیت کوینی بدون اینکه اطلاعات شخصی کسی به تراکنش پیوست شده باشد، انجام می گیرد. به این ترتیب محفاظت شدیدی در برابر سرقت هویت ایجاد شده است. کاربران بیت کوینی همچنین می توانند با تهیه بک آپ یا نسخه پشتیبان و رمزگذاری، از پولشان محافظت نمایند.

شفافیت و بی طرف بودن–تمامی اطلاعات در مورد تامین پول بیت کوین بسادگی روی زنجیره بلاک در دسترس همه هست و می توان آنرا بلافاصله درستی آزمایی کرده و از آنها استفاده نمود. هیچ شخص یا سازمانی نمی تواند پروتکل بیت کوین را کنترل و یا دستکاری نماید چون این پروتکل با رمزنگاری، ایمن شده و هسته بیت کوین را از نظر شفافیت، بیطرفی کامل و قابل پیش بینی بودن قابل اعتماد کامل ساخته است.

معایب بیت‌کوین چیست؟

میزان پذیرش–بسیاری از مردم هنوز در مورد بیت کوین آگاهی ندارند. همه روزه، کسب و کارهای بیشتری بیت کوینها را می پذیرند چرا که مزایای آنرا می خواهند، اما این فهرست هنوز کوچک است و نیاز به رشد دارد تا بتوان از فایده های این شبکه بهره جست.

ناپایداری–ارزش کلیبیت کوینهای در گردش و تعداد کسب و کارهایی که از بیت کوین استفاده می کنند، در مقایسه با آنچه که باید باشد، هنوز کم است. بنابراین، رویدادها، معاملات و یا فعالیتهای تجاری نسبتاً کمی هستند که می توانند بر بهای بیت کوین اثری چشمگیر داشته باشند.. به لحاظ نظری این ناپایداری، در صورت رشد بازارها و تکنولوژی بیت کوین، کاهش خواهد یافت. پیش از این، جهان هرگز چنین ارز نوپدیدی را به خود ندیده بود، بنابراین تصور اینکه بیت کوین چگونه این راه را به پایان خواهد برد، واقعاً دشوار (و هیجان برانگیز) است.

در حال توسعه بودن–نرم افزار بیت کوین هنوز نسخه بتاست و ویژگی های ناقص بسیاری دارد که بطور فعال در دست توسعه است. ابزارها، ویژگی ها و سرویس های جدید در حال توسعه یافتن هستند تا بیت کوین را امن تر و برای توده مردم دسترس پذیرتر بسازند. بیشتر کسب و کارهای بیت کوینی نوپا بوده و هنوز تحت پوشش بیمه نیستند. بطور کلی، فرایند بلوغ بیت کوین هنوز در جریان است.

در کانال تلگرام ما عضو شوید
جمع آوری رایگان ارزهای دیجیتال

بیتکوین رایگان

بیتکوین چیست

تعریف بیتکوین

مفهوم بیتکوین

۹۶/۱۰/۱۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی