ارز دیجیتال دوج کوین (Dogecoin) یا دوژکوین، که فقط برای یک شوخی و به عنوان یک ارز دیجیتال فان ایجاد شده بود، اکنون از ارزش بازار ۱ میلیارد دلار عبور کرد. این موضوع به خوبی میزان رشد ارزهای مجازی از سال ۲۰۰۹ به بعد را نشان می‌دهد.dogecoin یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز در حال رشد و شبیه به بیت کوین است که بسیار امن، فوری و کاملا خصوصی قابل استفاده است.

مبنای اصلی دوژکوین بر اساس لایت کوین شکل گرفته است که از الگوریتم Scrypt استفاده می نماید، بدین معنی که استخراج کنندگان نمی توانند از SHA-256 که شامل تجهیزات استخراج بیت کوین می شود استفاده نمایند. شبکه این رمزارز به طور سمی در دسامبر ۲۰۱۳ برای تولید ۱۰۰ میلیارد کوین آغاز به کار نمود. اما بعد از آن جکسون پالمر، مدیر اجرایی داج کوین اعلام کرد که شبکه Dogecoin می تواند بی نهایت دوژکوین تولید نماید و تا لحظه نگارش این مقاله بیش از ۱۱۶ میلیارد دوج کوین تولید شده است.

ارز دیجیتال Dogecoin در ایران به شکل های مختلفی مانند داج کوین ، دوج کوین ، دوژکوین و داگ کوین تلفظ می گردد.

هواداران دوج کوین

این ارز دیجیتال با تمام مشکلات فنی خود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، از حمایت به شدت بالایی در میان کاربران اینترنت برخوردار است. برخی از آن‌ها به قدری عاشق دوج کوین هستند که تمام لوازم خانه و شخصی خود را به لوگوی آن منقش کرده‌اند.در انجمن جهانی ردیت، دوج کوین یک صفحه پرمخاطب دارد که طرفداران متعصب دوج کوین، آن را با دیگر صفحات ردیت متمایز می‌کند. طی یکی دو سال گذشته طرفداران دوج کوین به تولیدکنندگان محتوای کاربردی در ردیت، دوج کوین هدیه می‌دهند. در این انجمن همچنین برنامه‌های خیریه‌ی بزرگی با روش پرداخت دوج کوین برگزار می‌شود.

برخی از طرفداران دوج کوین معتقدند که این ارز دیجیتال بهتر از بیت کوین و هر ارز دیجیتال دیگری می‌تواند به عنوان پول مورد استفاده قرار بگیرد.

فناوری و استخراج دوج کوین

دوج کوین براساس کدهای ارز دیجیتال لایت کوین و با تغییرات کلی ایجاد شده است. این ارز دیجیتال هم مانند بیت کوین و بسیاری از دیگر آلت‌کوین‌ها، مبتنی بر بلاک چین و قابل استخراج است. استخراج دوج کوین به شکل قدرتمندی توسط ماینرهای این شبکه در حال انجام است. ماینرهای دوج کوین به قدری زیاد هستند که تمرکززدایی در آن به معنای واقعی برقرار شده است. پاداش بلاک چین دوج کوین ۱۰,۰۰۰ واحد دوج بوده و زمان بلاک آن هر ۱ دقیقه مشخص شده است. الگوریتم استخراج دوج کوین همان الگوریتم استخراج لایت کوین یعنی Scrypt است. دوج کوین را می‌توان با CPU و GPU هم استخراج کرد اما غالب استخراج آن توسط دستگاه‌های آماده ای‌سیک (ASIC) انجام می‌شود.

ه دلیل وجود واحدهای زیاد دوج کوین و در نتیجه قیمت پایین آن، کارمزد تراکنش‌های این ارز دیجیتال به حد زیادی پایین است. برای درک بهتر این موضوع مثالی میزنم:فرض کنید فردی می‌خواهد برای یک محتوای مفید در شبکه اجتماعی ردیت به فرد دیگری ۱۰ سنت هدیه بدهد. این فرد اگر بخواهد بیت کوین پرداخت کند، این مبلغ با قیمت فعلی بیت کوین حدود ۰.۰۰۰۰۰۶ BTC خواهد بود. ارسال این مبلغ کم با توجه به کارمزدهای شبکه بیت کوین معقولانه نیست اما در دوج کوین ۱۰ سنت معادل حدود ۴ الی ۵ DOGE خواهد بود که ارسال آن کاملا انجام شدنی است.

دلایل محبوبیت ارز دیجیتال Dogecoin

دوج کوین در زمینه بازاریابی و حضور در رسانه و شبکه های اجتماعی بسیار قوی عمل می نماید و همین مساله باعت پیشرفت آن شده است.dogecoin به عنوان یک سیستم پرداخت انعام، محبوبیت بسیار زیادی در بین کاربران بدست آورده است و وب سایت هایی مانند Reddit از آن استفاده می کنند.کار کردن با داج کوین بسیار راحت است و به راحتی می توان آن را مبادله کرد.ارز دیجیتال dogecoin ارزش بسیار کمی نسبت به غول رمزارزها یعنی بیت کوین دارد. اما توانسته مدت زیادی در بازار پرتلاطم ارزهای دیجیتال، دوام بیاورد و به رشد تدریجی خود نیز ادامه دهد.با توجه به قیمت پایین ارز دیجیتال dogecoin در حال حاضر، سرمایه گذاری در آن نیاز به سرمایه زیادی ندارد و در صورتی که به آینده این رمز ارز خوش بین باشید حتی مقادیر کوچک هم می تواند، برای سرمایه گذاری مناسب باشد.

جامعه خیریه

انجمن توسعه دهندگان دوج کوین فعالیت های مفیدی هم در زمینه خیریه انجام داده اند.در سال ۲۰۱۳، کیف پول اصلی دوج کوین هک شد و میلیون ها واحد از آن به سرقت رفت. پس از آن، انجمن دوج کوین کمپینی به نام SaveDogemas تشکیل دادند و تمام مبالغ به سرفت رفته را جبران کردند.این انجمن همچنین برای ورزشکاران المپیک، پروژه های تامین آب در کنیا و همچنین راننده های بازنشسته NASCAR، جاش ویس، مبالغ زیادی جمع آوری کرده است.

قیمت دوج کوین

زمانی که در حال نوشتن این مقاله هستم، هر دوج کوین حدود ۰.۰۰۳۲ دلار ارزش دارد. بله این ارز دیجیتال ارزش خیلی بالایی ندارد و دلیل آن‌ هم فقط یک چیز است: تولید آن تا ابد ادامه خواهد داشت ! برخلاف بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر، برای دوج کوین هیچگونه محدودیت تعداد کوین مشخص نشده است و استخراج آن می‌تواند تا ابد ادامه پیدا کند. در حالی که تعداد بیت کوین‌های قابل استخراج محدود به ۲۱ میلیون واحد است، در حال حاضر بیش از ۱۱۶ میلیارد واحد دوج کوین در گردش وجود دارد.

انواع کیف پول های دوج کوین

کیف پول های مختلفی برای ارز دیجیتال dogecoin وجود دارد که از این رمزارز پشتیبانی می کنند. از کیف پول های سخت افزاری مانند Ledger Nano S گرفته تا کیف پول های نرم افزاری و آنلاین. برای مشاهده کیف پول های مختلف این رمزارز می توانید به سایت رسمی داج کوین نیز مراجعه نمایید.https://dogecoin.com

منابع : ارزدیجیتال-میلیونرباش